16 mei Herman van der Horst en Harry de Jong vaste redacteuren online magazine Kultuurfabriek
De vaste redactie van het online magazine van Kultuurfabrierk Kooi-Aap bestaat sinds kort uit Harry de Jong en Herman van der Horst. Beiden zijn inmiddels van start gegaan met het aanleveren van verhalen en interviews.
Herman van der Horst werkt sinds mensenheugenis als freelance journalist. Hij is van veel markten thuis, maar heeft een ongezonde voorkeur voor muziek die zijn oorsprong vindt in het Zuiden van de V.S. Zijn recensies, interviews en verhalen zijn onder meer gepubliceerd in OOR, Jazzism, Luister, HP/de Tijd, VPRO-gids, Lust For Life, de Standaard en AD-Magazine. Wint in 2000 de Pop Pers Prijs. Publiceert tussen 1996 en 2016 samen met fotograaf Dirk W. De Jong maandelijks een reeks muzikale reisverhalen. Woont in een boomhut en draagt meestal een bril omdat hij die nodig heeft.
Harry de Jong is vanaf 1984 werkzaam in de journalistiek. Zijn interviews worden niet alleen gepubliceerd in tal van dag-, week- en maandbladen in Nederland, maar ook in de Australische uitgave van muziekblad Rolling Stone, het Belgische Humo en de Japanse versie van The Times. Verder schrijft hij tourmagazines voor legendarische artiesten als B.B. King, the Dubliners, Mercedes Sosa en The Blind Boys Of Alabama.
De Jong heeft altijd een grote liefde gehad voor countrymuziek en schrijft in 2009 onder de titel De bezem door Nashville een boek over dit genre. In 2020 verschijnt De duivel ligt altijd op de loer, een ruim zevenhonderd pagina’s tellend boek met daarin een selectie uit De Jongs interviews met wereldsterren als The Rolling Stones, Johnny Cash, Metallica, Neil Young, Black Sabbath, Leonard Cohen en Joni Mitchell. Aan dit boek wordt een theatertournee gekoppeld waarbij de auteur onder andere Vredenburg in Utrecht en De Oosterpoort in Groningen aandoet. In 2022 verschijnt bij Uitgeverij Louise het boek Het Beerenburg Evangelie Volgens Piter Wilkens, waarin De Jong samen met liedjessmid Piter Wilkens op zoek gaat naar de oorsprong van beerenburg.
Foto Henk Bleeker